Shockwave therapie

Shockwave therapie (ESWT= Extracorporeal Shockwave-therapie)

Shockwave behandeling is de juiste keuze als u pijnklachten hebt en al het mogelijke hebt geprobeerd om ervan verlost te raken.
Veel chronische pijnklachten worden veroorzaakt door ontstekingen, verkalkingen van pezen of slijmbeurzen. Ook verkrampte spieren of spierknopen kunnen veel pijn veroorzaken.
Soms blijkt geen resultaat geboekt te worden met injecties, medicatie, gebruikelijke fysiotherapie of relaxatiemethoden. Pijn keert dan na korte tijd terug, soms heftiger dan voorheen.

shockwave
Een tennis- of golf elleboog, hielspoor, achillespees, kniepijn of schouderklachten al dan niet met verkalking (frozen shoulder), zijn vervelende en vaak beperkende aandoeningen.
Als uiterste behandeling lijkt een operatie dan de enige optie.
Wij bieden u dan een speciale behandeling aan in de vorm van schokgolftherapie.
Sinds de 80er jaren wordt shockwave bijvoorbeeld al gebruikt om nierstenen te vergruizen.

Later werden de mogelijkheden verder uitgediept.  Hiermee werden ook steeds meer pezen, spieren en gewrichten behandeld.
Onder invloed van de energie van de shockwaves reageert het lichaam met het vrijmaken van verschillende herstel stimulerende stoffen. Sommige stoffen bootsen een milde ontstekingsreactie na, waardoor er pijndemping optreedt. Andere stoffen stimuleren het herstel van het weefsel.
Indicaties voor Shockwave therapie nog eens op een rijtje.

• Hielspoor (fasciitis plantaris – bindweefselontsteking)
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Pijn aan de knieschijf (Jumper’s knee)
  • Pijn langs de buitenzijde van het bovenbeen.
  • Tennis elleboog (pijn aan de buitenkant van de elleboog)
  • Golfers elleboog (pijn aan de binnenzijde van de elleboog)
  • Schouderpijn met of zonder kalkvorming (frozen schoulder) en beperkte beweeglijkheid.
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en -spanning
  • Andere vormen van verkalking en peesontstekingen (pees/peesschede/slijmbeurs-ontsteking)

Aanvankelijk werden vooral chronische klachten met shockwave behandeld, sinds kort
ook acute klachten.

Wat doet de fysiotherapeut precies?
De pijnlijke plek wordt voorzien van schokgolven niersteenvergruizer. De pijnklachten worden dus zonder medicatie of chirurgische ingrepen behandeld, net als bij een niersteenvergruizer.
Vaak wordt na enkele behandelingssessies al succes geboekt. De therapie wordt beschouwd als één van de meest vernieuwende ontwikkelingen in pijnbehandeling.
Voor de behandeling plaatsvindt, wordt op basis van een consult en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door onze behandelaar gelokaliseerd. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied vastgesteld zijn, wordt van start gegaan met de therapie. Speciale apparatuur (een soort ‘behandelpistool’) voorziet de pijnlijke plek van shockwave-impulsen. Deze impulsen zorgen ervoor dat de stofwisseling in het pijngebied en de bloedcirculatie verbeteren.

Voordelen van deze therapie.

Deze therapie biedt een aantal belangrijke voordelen:

• Snel resultaat. Dit houdt concreet in dat pijnverzachting of herstel van de bewegingsvrijheid binnen enkele dagen optreedt;
  • Weinig bijwerkingen. Ondanks het feit dat de therapie weinig bijwerkingen kent, kunnen direct na de behandeling wel een lichte roodheid, een zwelling of blauwe     plekken ontstaan.
  • Geen injecties of operatie nodig.