Medical Taping

Medical taping

Deze methode wordt door de fysiotherapeut toegepast om sneller resultaat te bereiken.
De patiënt/sporter geneest niet sneller, maar het weefsel kan beter regenereren doordat enkele processen in het lichaam ondersteund of geactiveerd worden. De tape kan dus blokkades die het herstelproces vertragen, verminderen dan wel oplossen.

medical taping

Deze behandelmethode is pijnvrij en veilig en werkt effectief..
Bij de juiste toepassing ervaart u gedurende de behandeling al direct verschil.
De elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid zorgt voor een liftend effect
op de opperhuid. Hierdoor ontstaat een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfe afvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de ervaren pijn vermindert onmiddellijk.
Door gebruik te maken van verschillende tapetechnieken, kunnen diverse effecten bereikt worden. Een belangrijk effect is het stimuleren van het zelf genezend vermogen van het lichaam.

Enkele toepassingen:

• Behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten,
    maar ook knie- en kuitklachten. Hypotone spieren stimuleren, hypertone spieren inhiberen.
  • Preventief toepassen om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen.
  • Reduceren van ontstekingen.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Er zijn speciale technieken voor het behandelen van lymfoedeem en hematomen.
  • Correctie van de lichaamshouding of standverandering van een gewricht.
  • Pijndemping
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel. *  Segmentaal, door het gunstige beïnvloeden van organen zoals bij o.a. maagklachten en
    menstruatieklachten.
  • Verbetering van de propriosensoriek.
  • Beïnvloedt enkele eigenschappen van de fascia  door mechanisch en sensorische stimulatie.
  • Behandelen van hooikoorts.