Hydrotherapie

Hydrotherapie is een vorm van oefentherapie die in het water wordt uitgevoerd. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de gewichtloosheid van het menselijk lichaam in water en de warmte van het water.
Hierdoor is water uitermate geschikt voor patiënten met reumatische klachten, neurologische aandoeningen, spierziekten en patiënten die gebonden zijn aan een rolstoel.
Geoefend wordt in een temperatuur van ca. 30°C.

hydrotherapie
Hydrotherapie wordt alleen in individuele behandelingen gegeven.

Voordelen van oefenen in warm water:

• De (doseerbare) gewichtsverlaging in het water en dus de doseerbare belasting van de gewrichten (opwaartse druk,
    wet van Archimedes)
  • De sturing van het water bij neurologische aandoeningen.
  • De aangename watertemperatuur bij reumatische aandoeningen.
  • De weerstand van het water bij spierversterking bij postoperatieve aandoeningen
  • De verhoging van de perifere weerstand (externe druk) voor circulatie en longen (ademhalings -en hartpatiënten)

Intake.

Alvorens u begint met hydrotherapie wordt er een afspraak gemaakt voor een intake in de fysiotherapiepraktijk. Hierbij wordt aan de hand van een vraaggesprek, een aantal vragenlijsten en een fysiotherapeutisch onderzoek zowel
in de praktijk als in het water een behandelplan opgesteld
met persoonlijke doelen.

Kleding.

Bij hydrotherapie is het verplicht badkleding te dragen. Daarnaast is het voor patiënten met incontinentieproblemen zorg om doeltreffende maatregelen te nemen.
Hulpmiddelen.

Hydrotherapie richt zich op het verminderen van stoornissen en beperkingen in het algemeen dagelijks leven (ADL). Het ORKO-principe geeft richting aan de opbouw van elke behandeling:

• Ontspannen van pijnlijke spieren en gewrichten
  • Rekken van pijnlijke en verkorte (contracturen) spieren
  • Krachttraining van spieren
  • Ontspannen van het gehele lichaam.

Het uiteindelijke doel is – indien mogelijk – te werken naar een zelfstandig uit te voeren oefenprogramma in het water.